Læringsstile

Sæt turbo på din personlige læringsstil

  • Ved du, at du kan booste din – eller elevernes – læring ved at sætte turbo på hjernen og udnytte dine styrker!?
  • Ved du, at du med læringsstile kan stille skarp på trivsel og læring – og få meget mere ud af det?
  • Ved du, at det gælder alle børn i skolen, unge på uddannelse og voksne i deres arbejdsliv?

Forstå at vi alle lærer forskelligt – på vores helt individuelle måde. Hver enkelt person har særlige læringsmæssige styrker – præferencer – som vi lærer bedst igennem. Disse præferencer er især vigtige, når vi skal lære noget nyt og vanskeligt eller træffe en svær og vigtig beslutning. Det er vores personlige læringsstil!

Elementerne, som har betydning for det enkelte menneske i læringssituationen, er kortlagt over de sidste fire årtier af Dunn & Dunn fra St. Johns University i New York og omfatter både psykologiske, perceptuelle, fysiske, sociologiske, emotionelle og fysiologiske elementer. Hjernemæssigt har elementerne forskellig plads og betydning – og i Boström og Schmidts skandinaviske model er det synligt.

Se på modellen! Overvej, hvilke elementer der har betydning for dig, når du skal lære noget nyt og vanskeligt eller træffe en vigtig og svær beslutning. Når først vi tænker og mærker efter, har vi faktisk ret klare forestillinger om, hvordan vi lærer bedst.

læringsstilmodel640

Forskning viser også klart, at vi lærer mest, når vi har lyst til at lære. Det er derfor vigtigt at skabe sammenhæng mellem krav om at lære og lyst til at lære. Lærer vi efter vores egen stil og behov, er der skruet op for lysten til at lære. Vi trives, når vi bruger vores stærke sider.

Læringsstilene udfordrer os til at skabe læringsrum, hvor vi får mulighed for at matche vores personlige læringsstil. Det gælder i skolen, på uddannelsesinstitutionen – det gælder hjemme, når der laves lektier eller opgaver.

En kæmpe opgave!? Vi ved en masse om, hvordan elever kan øge deres læring betragtelig, hvis de undervises med respekt for deres stærkeste læringsstil. Ofte kan vi som undervisere – eller som forældre – med få velvalgte justeringer, opnå store resultater. Bevidsthed omkring og fokus på læring og læringsstile er første skridt på vejen. Der kan tænkes nye vinkler på allerede planlagt undervisning, lokalet kan gøres fleksibelt, man kan lave oplæg på flere måder, etc.